Căutare în funcţie de dimensiuni

Umflarea anvelopelor cu azot

Citind unele articole din revistele specializate sau parcurând forumurile, avem uneori impresia că umflarea anvelopelor cu azot este superioară celei cu oxigen. Este adevărat că umflarea cu azot s-a generalizat în sectoarele aviației comerciale și militare, circuitelor de curse cu mașini și în sectorul ingineriei civile.

Este interesantă pentru toată lumea trecerea la azot ? Nu este sigur.

Aerul pe care-l respirăm este un gaz compus din 78% azot, 21% oxigen și 1% din alte elemente. Azotul este deci un gaz prezent în cantitare mare în aerul cu care umflăm anvelopele. Știind că atunci când umflăm cu azot procentul de azot este de 99%, diferența poate părea neglijabilă.

Ca toate gazele, azotul se supune regulilor de dilatare care apare atunci când temperatura crește și de condensare atunci când temperatura scade. În mare, la fiecare creștere de 8°c, presiunea crește cu 0.1 bar și invers.

Echivalențele

  1. Ca și oxigenul, azotul este sensibil la schimbările de temperatură. În consecință, trebuie să măriți ușor presiunea din anvelope la venirea toamnei.
  2. Ca și oxigenul (în roșu), azotul (în albastru) iese prin cauciuc dar într-o măsură mai mică.
  3. Chiar dacă umflarea cu azot împiedică coroziunea elementelor interne (azotul nu suportă umiditatea spre deosebire de oxigen), trebuie sa reamintim faptul că oxigenul continuă să intre din exterior în pneu din cauza presiunii atmosferice și că fenomenul de coroziune limitată continuă să se producă.

Avantajele

  1. Umflarea cu azot permite o scădere naturală a presiunii (fără intervenție exterioară) inferioară celei cu oxigen. Această caracteristică se potrivește umflării anvelopelor mașinilor de colecție care circulă puțin, dar și rulotelor și caravanelor.
  2. În plus, azotul este un gaz stabil care răspunde moderat creșterii de temperatură cauzată de rezistența la rulare. Permite atingerea de viteze ridicate pe circuite fără a degrada pneul.

Inconvenientele

  1. Umflarea cu azot reprezintă un cost non-neglijabil în comparație cu gratuitatea aerului.
  2. Aprovizionarea cu azot pur este câteodată dificilă și poate provoca riscuri (cel mai des, rularea cu anvelope dezumflate).

Nu folosiți niciodată o pompă cu vid pentru a pregăti pneul dumneavoastră pentru umflarea cu azot, deoarece veți deteriora irevocabil structurile interne ale anvelopei care garantează buna sa funcționare.


LiveChat
Whatsapp Messenger