Căutare în funcţie de dimensiuni

Rezistența la rulare : oaia neagră a consumului

Se vorbește des despre rezistența scăzută la rulare ca și argument de vânzare în urma reglementărilor europene în termeni de respect pentru mediul înconjurător. Dar despre ce este vorba mai exact ?

Rezistența la rulare este energia consumată în momentul deformării anvelopei la contactul cu solul și frecarea care rezultă. Ea depinde de proprietățile visco-elastice ale cauciucului pe care le numim în mod curent histereză.

Ea se înscrie în cadrul general al rezistenței la mișcare cu care toate vehiculele sunt confruntate (inerție, apel de aer etc).

Pentru un conducător care caută să își reducă consumul de carburant, rezistența la rulare este un factor cheie care permite economisirea mai multor plinuri de carburant pe an.

Este recunoscut în general că anvelopele cu un cauciuc cu o densitate de siliciu importantă au o rezistență la rulare mai mică decât celelalte.

Celelalte elemente importante de luat în calcul sunt :

  • Greutatea roții (jante + anvelope) : cu cât roata este mai ușoară, cu atât mai mult carburant economisiți.
  • Rigiditatea flancurilor : cu cât flancurile sunt mai dure, cu atât mai puțin se deformează anvelopele și mașina consumă mai puțin.
  • Calitatea șoselei (nemodificabilă de către șofer).

Cum este măsurată rezistența la rulare?

Răspunzând unor norme foarte precise (ISO 28580), măsura rezistenței la rulare se face într-un laborator, la o temperatură ambiantă de 25°C. Pentru a realiza această măsură, laboratorul folosește un cilindru (vedeți alături) pe care se aplică anvelopa, cu o sarcină și o presiune prestabilite.

O primă măsură este făcută fără anvelopă. Cilindrul este învârtit în vid și se măsoară forța necesară acestei mișcări. Apoi, o a doua măsură este efectuată cu anvelopa, măsurând forța necesară pentru a învârti cilindrul.

În final, calculând diferența dintre cele două forțe, obținem un cuplu numit rezistența la avansare, exprimată în kilograme pe tonă.


De știut:

La înlocuirea unei anvelope uzate cu una nouă, rezistența la rulare crește în medie cu 20%, ceea ce poate reprezenta o lejeră creștere a consumului de carburant în primele luni de utilizare.

Rezistența la rulare poate fluctua în timpul unui drum : anvelopele odată încălzite își diminuează rezistența.

Coeficientul de rezistență ne permite să înțelegem de ce unii șoferi preferă anvelope cu profiluri impozante, deoarece rezistența și forțele sunt repartizate pe o suprafață mai mare, ceea ce contribuie la ameliorarea longevității anvelopei.


LiveChat
Whatsapp Messenger