Una din principalele funcții ale anvelopelor este de a putea evacua apa de pe banda de rulare în cazul în care solul este umed.
Acvaplanarea apare atunci când apa se infiltrează între cauciuc și șosea. Aceasta se acumulează între canalele anvelopei formând o peliculă de apă. Atunci când presiunea devine prea mare și apa nu mai este evacuată, contactul cu suprafața de rulare este pierdut. Vehiculul devine imposibil de controlat.
Una din principalele cauze ale acvaplanării este legată de uzura anvelopelor. Cu cât anvelopele sunt mai uzate, altfel spus cu cât sculpturile sunt mai puțin profunde, cu atât surplusul de apă este mai dificil de evacuat. Suprafața de contact între pneu și șosea (aderența) devine minimă și riscul de acvaplanare este mare mai ales dacă schimbați direcția, dacă frânați sau accelerați.
Descompunerea diferitelor faze dinaintea unei acvaplanări
O anvelopă care nu este umflată destul mărește riscul de acvaplanare.
| Presiunea anvelopei | Viteză | Explicație | |
|---|---|---|---|
![]() |
2.4 bar (35psi) | 0 km/h | Toată banda de rulare (partea întunecată din imagine) este în contact cu șoseaua. |
![]() |
2.4 bar (35 psi) | 100 km/h | Zona de contact este redusă, dar apa este bine evacuată datorită șanțurilor de pe anvelopă. |
![]() |
2 bar (30 psi) | 100 km/h | Suprafața anvelopei care intră în contact cu șoseaua este redusă. Riscul de acvaplanare este important. |
![]() |
1.7 bar (25 psi) | 100 km/h | Apa se infiltrează sub pneu. Acesta aproape că nu mai atinge șoseaua, aceasta este acvaplanarea. Vehiculul este incontrolabil. |