Numărul de pliuri al anvelopei și indicele de sarcină

Ce reprezintă pliul unei anvelope ?

Pentru a îmbunătăți rezistența anvelopelor, structura carcasei este primordială. Pliurile sunt straturi de pânză sintetică (kevlar, nailon, poliester) care acoperă integral carcasa unindu-se cu cele două părți ale tringle-ului. Acestea sunt amplaste în puncte cheie ale anvelopei.

  • În contact direct cu talonul pentru a limita frecările cu janta.
  • Peste stratul dublu de cauciuc sintetic care are rolul de cameră în anvelopele Tubeless.

Unele anvelope au straturi de pliuri care se suprapun în unghiuri diferite. Această caracteristică este cea care permite distingerea anvelopelor cu structură diagonală (pliurile se suprapun la unghiuri de 55 de grade) de anvelopele cu structura radială (straturile de pliuri sunt toate perpendiculare axului de rotație a anvelopei).



Astăzi, anvelopele cu structură diagonală au fost în mare parte înlocuite cu anvelopele cu structură radială, în afara unor utilizări specifice.

Grație progresului tehnologic și invenției fibrelor sintetice, materialele utilizate pentru pliuri au evoluat.

Indicele de sarcină/numărul de pliuri înscris pe flancul anvelopei permite să determinați care este sarcina maximă pe care pneul o poate suporta la presiunea recomandată de constructor.

Indicii de sarcină ai autoturismelor sunt numere în timp ce aceia ai vehiculelor utilitare sunt clasate în ordine alfabetică (literele cele mai apropiate de Z indică anvelopele cele mai rezistente care pot face față presiunilor mai ridicate și care pot suporta sarcini mai importante).

Înainte ca indicii de sarcină să fie adoptați, indicii de pliuri sau/și numărul real de pliuri erau folosite pentru a măsura rezistența. Cu cât erau mai multe pliuri, cu atât carcasa era mai solidă.

Astăzi, indicele de sarcină/numărul de pliuri nu indică numărul exact de pliuri al anvelopei, ci indică rezistența echivalentă pliurilor diagonale de altă dată.

Majoritatea anvelopelor pentru autoturisme de astăzi nu conțin decât unul sau două pliuri. Cât despre anvelopele pentru vehiculele utilitare cu un indice mare de pliuri (10, 12 sau 14 pliuri) n-au în realitate decât două sau trei pliuri din pânză sau un strat din tablă.

Deoarece în general anvelopele pentru autoturisme sunt concepute pentru a suporta o sarcină standard, flancul anvelopei nu are în general nicio indicație despre sarcina maximă sau au pur și simplu inscripția SL (standard load).


Sistem european de echivalențe pentru indicele de pliuri și presiunea maximă / Autoturisme
Indice de sarcinăAbrevierePresiune maximă
Sarcină standardSL2.45 bar
Sarcină superioarăXL2.8 bar
Sistem european de echivalențe pentru indicele de pliuri și presiunea maximă / Vehicule utilitare
Indice de sarcinăIndice de pliuriPresiune maximă
B42.45 bar
C63.35 bar
D84.35 bar
E105.30 bar
F126.30 bar

LiveChat
Whatsapp Messenger